Tagi

Wyróżnione posty

Zobacz też

Statystyki

  • 71
  • 238
  • 23 583
  • 6 652
  • 3 445

Czy aktorów na Netflixie będziemy wybierać jak wojowników w Mortal Kombat? Wpływ deepfake’u na kinematografię.

Modele i narzędzia generujące obrazy już zawitały do naszej codzienności. Jednak gdy w grę wchodzi generowanie wysokiej jakości wideo, wydawałoby się, że ten etap jest jeszcze przed nami. A może realistyczne wideo, uzyskane z pomocą potężnego modelu to już teraźniejszość? Jak wykorzystywany jest deepfake i czy da się z nim walczyć? W tym artykule postaramy się to przedyskutować. Zawrzemy też naszą opinię na temat deepfake’u i jego moralności.

(więcej…)

Koncerty i wystawy robotów. Wykorzystanie systemów robotycznych w sztuce i przemyśle rozrywkowym.

Czy koncerty i wystawy robotów to jedynie chwilowa moda, czy też zwiastują trwałą rewolucję w naszym życiu rozrywkowym?. A może zawody takie jak profesjonalny muzyk, czy malarz zostaną wyparte przez “sztucznego człowieka”? Zobaczmy jak obecnie wygląda sytuacja w tej dziedzinie. (więcej…)

Sztuka w rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Czy jesteśmy gotowi na wirtualne muzea, teatry i koncerty.

Wkraczając coraz głębiej w erę cyfrową, granice między światem rzeczywistym a wirtualnym zaczynają się zacierać. Coraz częściej doświadczamy sztuki, kulturę i rozrywkę poprzez wirtualne środowiska, w których możliwości wydają się nieograniczone. Ale czy jesteśmy naprawdę gotowi na taką rewolucję w sposobie, w jaki odbieramy i tworzymy sztukę? Czy wirtualne muzea, teatry i koncerty są w stanie zastąpić te tradycyjne? Czy może raczej będą się wzajemnie uzupełniać i rozszerzać nasze doświadczenia kulturalne? Przeanalizujmy to zagadnienie, eksplorując sztukę w rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, oraz pytając, czy nasza kultura jest gotowa na ten nowy sposób ekspresji i doświadczenia.

(więcej…)

Moda przyszłości. Wykorzystanie AI, technologii wirtualnych, wearables czy robotów w kontekście projektowania ubiorów przyszłości


Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak technologia przekształca świat mody, który znamy? W dynamicznie zmieniającej się branży fashion, efekty tej rewolucji stają się coraz bardziej widoczne. Technologia zaczyna przeplatać się z noszonymi na co dzień ubraniami, wpływając nie tylko na to, jak są one projektowane i produkowane, ale również na nasze indywidualne doświadczenia związane z ich kupowaniem i noszeniem. Czy jesteś gotów na transformację, która radykalnie zmienia branżę mody? Jesteś ciekaw, jak te innowacje otwierają nowe drzwi dla projektantów i producentów ubrań?

(więcej…)

Coś dla fanów science-fiction. Sztuczna inteligencja w perspektywie literackiej.

Kiedy Walter Benjamin, w 1935 roku, publikował swój esej Dzieło sztuki w czasach technologii reprodukcji świat kultury przechodził pierwszą rewolucję prowadzącą do syntezy sztuki z postępem technologicznym. Najpierw upowszechnienie płyt gramofonowych, fotografii i filmu, potem nagły proces digitalizacji rzeczywistości (któremu żadna forma sztuki nie może się oprzeć), a teraz pojawienie się modeli sztucznej inteligencji mogących z powodzeniem zastępować artystów nasuwa wiele pytań nie tylko o sens benjaminowskiego pojęcia sztuki auratycznej [1], ale również o autentyczność samego procesu tworzenia postrzeganego dotąd pory jako immanentnie związany z człowiekiem i Bogiem. Jednak pomimo tak daleko idących reperkusji pojawienia się AI, można mieć wątpliwości odnośnie hierarchii pomiędzy kulturą a sztuczną inteligencją, wszakże to w literaturze po raz pierwszy, na długo przed realnymi postępami w tej dziedzinie, pojawiła się koncepcja istnienia samo-świadomych maszyn. (więcej…)

Social robot ethics. Dylematy etyczne i moralne w związku z rozpowszechniem robotów społecznych w instytucjach publicznych.

Wraz z postępem technologicznym i coraz większą integracją robotów społecznych w nasze życie codzienne, ważne staje się zrozumienie, jakie wartości i normy powinny kierować ich działaniami. Jakie wyzwania stawia przed nami rozwój robotyki w kontekście etyki i społeczeństwa? Jakie potencjalne ryzyka wiążą się z wykorzystaniem robotów społecznych w instytucjach publicznych?
(więcej…)

Robot sharing czy robot owning. Przyszłość branży robotycznej – czy będziemy kupować roboty do prac domowych, a do seksu wypożyczać. Perspektywa futurologiczna.

Wstęp

W dobie coraz bardziej zaawansowanej technologii robotyka staje się kluczowym elementem naszej codzienności. Już teraz roboty uczestniczą w wielu aspektach życia społecznego i zawodowego, a przewidywania na przyszłość są jeszcze bardziej rewolucyjne. Rozwój technologii robotycznych przynosi jednak nie tylko obietnice lepszego jutra, ale i wyzwania związane z integracją robotów w społeczeństwie. Czy przyszłość należy do modelu posiadania indywidualnych robotów, czy też kierujemy się ku modelowi współdzielenia tych zaawansowanych maszyn? Z jakimi wyzwaniami i konsekwencjami wiąże się każde z tych rozwiązań? (więcej…)

Etyka robotów domowych: Dylematy moralne i społeczne

Współczesne gospodarstwa domowe coraz częściej korzystają z zaawansowanych technologii, w tym robotów, które służą nie tylko do rozrywki, ale przede wszystkim do usprawniania codziennych obowiązków. Roboty sprzątające, pomagające w kuchni czy opiekujące się osobami starszymi, stają się nieodłącznym elementem naszego życia. Robotyka domowa, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się tylko kolejnym krokiem w rozwoju technologii, to w rzeczywistości przekształca naszą codzienność, wprowadzając nowe wzorce interakcji między człowiekiem a maszyną. Roboty takie jak Roomba czy roboty opiekuńcze już teraz odgrywają kluczowe role w wielu gospodarstwach domowych, jednak ich wszechobecność stawia przed nami nowe wyzwania etyczne i społeczne. (więcej…)

Terapia w czasach chatbotów

Wraz z narastającymi problemami psychicznymi i samotnością w społeczeństwie, coraz częściej dyskutuje się o wykorzystaniu modeli językowych jako wsparcia lub zastępstwa psychoterapeutów. Czy jest to jednak właściwa droga do rozwiązania problemu? Jakie są jej ryzyka?

(więcej…)

Prawa autorskie a generowanie tekstów, muzyki i filmów. Obecne dyskusje.

Od roku 2020 szybki rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji opartych na głębokim uczeniu rodzi pytania o to, czy trening oraz treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję łamią prawa autorskie. Obejmuje to modele text to image, takie jak Stable Diffusion oraz duże modele językowe, takie jak ChatGPT. Od 2023 r. w Stanach Zjednoczonych toczy się kilka spraw sądowych kwestionujących wykorzystanie danych chronionych prawem autorskim do szkolenia modeli sztucznej inteligencji, a pozwani twierdzą, że wchodzi to w zakres dozwolonego użytku (fair use).
(więcej…)

Child robot interaction i Computer-assisted learning – wykorzystanie robotów i metod sztucznej inteligencji w nauce osób najmłodszych.

Gwałtowne rozpowszechnienie rozwiązań związanych z AI oraz coraz częstsze pojawianie się robotów w codziennym życiu wskazuje na potrzebę interakcji pomiędzy robotami i najmłodszymi (CRI – Child robot interaction) od wczesnego dzieciństwa. Wobec dynamicznych zmian i tego jak krytycznego są aktualnie kompetencje związane z ICT oraz sztuczną inteligencją wykorzystanie nowych narzędzi w procesie nauczanie jest niezbędne. Computer-assisted learning (CAL), zgodnie z licznymi opracowaniami naukowymi, pozytywnie wpływa na poziom zaangażowania uczniów na lekcjach. Jednocześnie w wielu państwach system edukacji wciąż nie potrafi w pełni wykorzystać możliwości płynących z powszechnego dostępu do urządzeń elektronicznych, a wprowadzenie sztucznej inteligencji, choć powinno wiązać się z wieloma pozytywnymi skutkami, budzi wiele kontrowersji nie tylko wśród nauczycieli.

(więcej…)

Miłość i sex: roboty, love chatboty, wirtualne hologramy. Wpływ technologii na ludzką intymność.

Czy byłbyś w stanie zakochać się w hologramie, nawiązać głęboką więź z androidem, lub po prostu wymieniać czułe słowa z chatbotem? Rozwój technologii radykalnie wpływa na nasze rozumienie codzienności, zacierając granice między światem rzeczywistym i wirtualnym. Zaczynamy coraz częściej przenosić coraz więcej obszarów naszego życia do sfery cyfrowej, gdzie codzienna rozmowa ze sztuczną inteligencją staje się normą. Czy to oznacza, że jesteśmy na skraju nowej ery, w której technologia przekształci tradycyjne pojęcia związane z ludzką intymnością? Jaki wpływ mają chatboty na ludzkie postrzeganie związków i relacji? Czy roboty mogą zaspokoić nasze emocjonalne i fizyczne potrzeby? 

(więcej…)

MIT moral machine do lamusa? Nowe perspektywy modułów etycznych w pojazdach samojezdnych.

Czy MIT Moral Machine został w tyle wobec nowych perspektyw modułów etycznych w pojazdach samojezdnych? Nowe podejścia skupiają się na adaptacyjności algorytmów, współpracy między pojazdami oraz transparentności decyzji, wychodząc poza statyczne scenariusze eksperymentalne. Warto przyjrzeć się, jak te innowacje zmieniają sposób, w jaki samochody autonomiczne podejmują moralne wybory na drodze i czy te wybory pozwolą na zaistnienie autonomicznych pojazdów na drogach.
(więcej…)

Virtual reality, augmented reality, mixed reality, extended reality jakie są fundamentalne różnice między tymi systemami.

W dzisiejszych czasach technologie wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality – VR), rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality – AR), mieszanej rzeczywistości (Mixed Reality – MR) oraz ogólnie pojętej rozszerzonej rzeczywistości (Extended Reality – XR) zyskują coraz większą popularność i znaczenie w różnych dziedzinach życia, od rozrywki po przemysł i edukację. Jednakże, mimo że terminy te są często używane zamiennie, istnieją fundamentalne różnice między nimi, które należy dokładnie zrozumieć. Niniejsza wpis ma na celu przybliżenie tych różnic oraz wyjaśnienie kluczowych cech i zastosowań każdego z tych systemów. Poprzez analizę cech charakterystycznych oraz możliwości technologicznych, przedstawimy czytelnikowi kompleksowy obraz każdego z tych środowisk, a także zbadamy potencjalne korzyści i wyzwania związane z ich wykorzystaniem. (więcej…)

Prawa autorskie na generatory treści

Kiedy sztuczna inteligencja narusza prawa autorskie - GazetaPrawna.pl

źródło: ShutterStock

Prawa autorskie stanowią kluczowy element w ochronie dzieł intelektualnych, zapewniając twórcom legalną kontrolę nad ich pracami oraz możliwość czerpania z nich korzyści. W dobie dynamicznego rozwoju technologii, w szczególności narzędzi sztucznej inteligencji (AI), pojawiają się nowe wyzwania dotyczące interpretacji i zastosowania tych praw. Generatory treści oparte na AI, takie jak programy do  tworzenia tekstów, obrazów czy muzyki, coraz częściej wkraczają w domenę, którą tradycyjnie zajmowała ludzka kreatywność, rodząc pytania o autorstwo i oryginalność dzieł.  (więcej…)

Virtual reality, augmented reality, mixed reality, extended reality rys historyczny i perspektywa społeczna.

VR – Virtual Reality

The Future of Virtual Reality in Gaming: Exploring the Immersive World

Virtual Reality (rzeczywistość wirtualna) odnosi się do symulacji lub rekreacji trójwymiarowego środowiska generowanego przez komputer, z którym użytkownicy mogą wchodzić w interakcję za pomocą specjalistycznego sprzętu i oprogramowania, takiego jak zestaw słuchawkowy VR lub kask. Technologia ta tworzy iluzję immersji, że użytkownik znajduje się gdzie indziej. (więcej…)

Apple Vision, Meta Quest czy może coś innego. AR to modny gadżet czy technologia przyszłości? Co może zapewnić o sukcesie technologii AR?

Rozszerzona rzeczywistość (ang. augmented reality, AR) to technologia, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem i zastosowaniem w różnych dziedzinach życia. Polega ona na nakładaniu na obraz rzeczywisty elementów i przedmiotów ze świata wirtualnego przy użyciu kamery. O ile wirtualna rzeczywistość (ang. virtual reality, VR) często jest porównywana do AR, to te dwie technologie różnią się istotnie między sobą pod względem f  unkcji, zastosowań i sposobu interakcji z użytkownikiem.

(więcej…)

Co nadejdzie po hype na AI? Czy Mixed Reality będzie kolejnym wielkim przełomem technologicznym?

Granica między rzeczywistością a światem wirtualnym coraz bardziej się zaciera. Nasze życie zmieniło się diametralnie w ostatnich kilkunastu latach. Po pierwsze, pojawiły się komputery osobiste, które ułatwiły pracę. Następnie smartfony zawojowały światem sprawiając, że każdy miał swój komputer i dostęp do internetu na wyciągnięcie ręki. Oferta usług i możliwości które daje obecnie internet sprawia, że nie musimy w ogóle wychodzić z mieszkania aby zjeść, pracować i odpoczywać przy kinowych hitach. Jednak okazuje się, że to nie koniec wielkich zmian spowodowanych pojawieniem się kolejnej technologii przyszłości. Na początku roku byliśmy świadkami premiery najnowszego projektu firmy Apple czyli gogli Vision Pro. Narzędzie spotkało się z mieszanym odbiorem społeczności. Z jednej strony jest to drogie urządzenie którego cena w dniu premiery wynosiła 3500$ (dla porównania konkurencyjne gogle Meta Quest 3 można nabyć już za 500$). Z drugiej jednak strony oferuje on szereg udoskonaleń w porównaniu do obecnie dostępnych rozwiązań tego typu dostępnych na rynku. Apple Vision Pro posiada znacznie więcej sensorów, dzięki którym jest w stanie śledzić ruchy naszych rąk bez użycia dodatkowego kontrolera. Dodatkowo zapewnia on kompatybilność z innymi urządzeniami tej firmy co sprawia, że jest to atrakcyjne rozszerzenie dla posiadaczy innych urządzeń firmy Apple. W tym momencie można zacząć zastanawiać się w którą stronę zostanie rozwinięta ta technologia. Ale zanim przejdziemy do tychże rozważań, wprowadzimy podstawowe pojęcia, których dobre zrozumienie będzie niezbędne w dalszej części bloga. (więcej…)

Techniki widzenia komputerowego w systemach AR. Perspektywa etyczno-społeczna związana z prywatnością danych.

Ścisła integracja technologii z naszym życiem codziennym bardzo szybko przestała być odległą przyszłością. Zagadnienia systemów sztucznej inteligencji, VR i AR czy widzenia komputerowego trafiły już pod przysłowiową strzechę. Liczne możliwości rozwoju i zastosowań nowych technologii są już oczywistością. W debacie publicznej co rusz pojawiają się również tematy zagrożeń takich jak zmiany na rynku pracy wynikające z większych możliwości automatyzacji prostych zadań. Jednak aspektem, który może nie zawsze być tak oczywisty są problemy związane z prywatnością danych jakie bez wątpienia łączą się z tymi technologiami i ich rozwojem. Przyzwyczailiśmy się już do wszechobecnych smartfonów, smart zegarków, urządzeń IoT i smart home – być może jeszcze kolejna technologia już nie wzbudza w nas nieufności.

(więcej…)

Motion sickness. Zjawisko “choroby lokomocyjnej” w systemach VR i AR, jak ogranicza fukcjonalność tych systemów i jak temu schorzeniu przeciwdziałać.

Choroba lokomocyjna, znana również jako motion sickness, jest zjawiskiem, które od dawna towarzyszy ludziom podczas podróży różnymi środkami transportu. W dobie technologii takich jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), choroba lokomocyjna znalazła jednak nowe terytorium, na którym może dawać o sobie znać. Systemy VR i AR, przełomowe w wielu dziedzinach – od rozrywki po edukację i medycynę, oferują użytkownikom niezwykle immersyjne doświadczenia, przenosząc ich do światów ograniczonych jedynie przez wyobraźnię twórców. Niemniej, dla znacznej części użytkowników, wizja ta jest zakłócana przez nieprzyjemne objawy choroby lokomocyjnej, takie jak zawroty głowy, nudności, a nawet wymioty, co ogranicza ich zdolność do korzystania z tych nowatorskich technologii. (więcej…)

Najnowsze komentarze

  1. Ciekawe jest porównanie tradycyjnej terapii z nowymi rozwiązaniami opartymi na modelach językowych. Warto zauważyć, że mimo obiecujących wyników, istnieją ważne…